Újrahasznosítás, fenntarthatóság, alkalmazkodóképesség. Ezek a főbb témái annak a környezettudatosságra nevelő programnak, amely már több, mint húsz éve működik a Pécsi Református Kollégium Általános Iskolájában egy alapítványnak köszönhetően.
Zöld házirendet készítettek az 1. b osztályosok a Lépj! program keretében tartott órán, melynek középpontjában a környezeti nevelés állt. Lekapcsolni a villanyt, ha kimegyünk a szobából, elzárni a vizet fogmosás közben. Ilyen, és ehhez hasonló egyszerű, de hasznos, nem feltétlenül magától értetődő gyakorlatokról is szó volt az alkalmon. Szilágyi Sára azt mondta, ők otthon így élnek: figyelnek az energiafogyasztásra. „Nekem az tetszett a legjobban a mai napon, amikor arról beszéltünk, hogy takarékoskodni kell az árammal.” Ludmann Vince az óra legfontosabb üzenetét fogalmazta meg: „ne szennyezzük a környezetet, de nagyon tetszett az is, amikor az esővízgyűjtőkről beszélgettünk.”
A programot az Ökováros-Ökorégió Alapítvány dolgozta ki. Lettnerné Berta Gabriella, környezeti nevelő hozza el az iskolába évről évre. „A cél az volt, hogy minél hatékonyabban, interaktívabban, a különböző korosztályokhoz illeszkedve tudjuk megszólítani a fiatalokat” – magyarázta Gabriella. Jelenleg óvodákban és általános iskolákban tartanak a fenntarthatósággal, alkalmazkodással kapcsolatos órákat. Az alkalmakon nem csak globálisan foglalkoznak a fenntarthatósággal, hanem kifejezetten a helyi fogyasztási szokásokat és fenntarthatósági lehetőségeket is vizsgálják. „Alapvető célunk, hogy megismerjék a helyi viszonyokat, és azt, milyen szerepe van a családoknak vagy akár a városvezetésnek mindazzal kapcsolatban, ami az ő jövőjüket meghatározza. Sok a tennivaló, de óriási fejlődést látunk az elmúlt években: a pedagógusok sokkal nyitottabbak, befogadóbbak. Célunk a gyakorlat-centrikusság. A gyerekek egészen máshogy gondolkoznak. Azokat a nem túl zöld gyakorlatokat, amelyek egy felnőttnek természetesek, a gyerekek látják, hogy máshogy kellene csinálni. Ők a családok zöld nagykövetei” – mondta Gabriella. Az első évfolyamon három, a második, harmadik évfolyamon öt foglalkozást tart a program keretében a tanév során. A fő téma a rugalmas alkalmazkodás, a rezíliens városok, és a termékek életútja. „A negyedik osztályosoknak vetélkedőt hirdetünk Formáld át! címmel. Ez egy háromfordulós internetes verseny, amely egy csapatok közötti döntővel zárul. A fődíj egy ökotábor.” A Pécsi Református Kollégium Általános Iskolája többször hozta már el az első helyet a vetélkedőn.
Több, mint húsz éve tart a környezettudatosságról és a fenntarthatóságról foglalkozásokat Lettnerné Berta Gabriella a Pécsi Református Kollégium Általános Iskolájában. „Ez az egész egy személyes kapcsolatnak indult. Gabriella mindhárom gyermeke ide járt az iskolánkba. Akkor azt mondtuk, próbáljuk meg. Azt láttuk, hogy Gabi rettentő elhivatott, és annak is örültünk, hogy nem csak a tanító áll a gyerekek elé erről beszélni. Külön megerősítő ereje van, hogy nem mindig csak tőlünk hallanak a környezettudatosságról” – mondta Molnárné Kiss Emőke tanító, a program refis koordinátora. Az órákat kifejezetten gyerekekre szabottan, a különböző korosztályoknak megfelelően állították össze. A program hiánypótló a módszerek és az eszköztár szempontjából is. „Valami olyat tud adni, amit mi a saját kereteink között nem tudnánk biztosítani. Azt is látjuk, hogy a gyerekeket külön szakkörön már nagyon nehéz megfogni a zöld foglalkozásokra.” Az iskolában tavaly óta külön programsorozatot dolgoztak ki a környezeti neveléssel kapcsolatban. Az év folyamán több ilyen alkalmat is szerveznek, melynek keretében a témához kapcsolódó filmeket néznek, az újrahasznosítással, fenntarthatósággal kapcsolatos feladatokat oldanak meg a diákok, de kiállítást is szerveznek a tanulók munkáiból. „Mindezek mellett még van hova fejlődjünk, de azt gondolom, ehhez egy nagyon jó lépés a Lépj! program.”