"prudentes et simplices"

Pécsi Református Kollégium Intézményi Információk

logoKárpátalján jártak diákjaink a „Határtalanul” program keretében

Sok élménnyel, örömmel érkeztek haza Kárpátaljáról nemrég iskolánk 7. évfolyamos tanulói. A diákok kísérőtanáraikkal bejárták a vidék több magyarlakta települését, és meglátogattak sok-sok történelmi emlék helyet. Az alábbiakban a részletes programról is olvashatunk…

1. nap: Alsósztregován a Madách-kúriát és az ott látható izgalmas múzeumot-bemutatótermet kerestük fel, majd a kastélyparkban tett séta során helyeztünk el koszorút a Madách-mauzóleumnál. Gombaszögön megtekintettük egy középkori Pálos-monostor régészeti feltárásait és az ott működő cserkésztábort. Várhosszúréten, ahol megszálltunk, a templomkertben a 2. világháború áldozataira emlékeztünk és az ott felállított kopjafánál koszorúztunk, énekeltünk. Este vacsora után pedig túráztunk a Buzgó forráshoz. Útközben megcsodáltuk az ott élő, nagy számban előforduló foltos szalamandrákat is.

2. nap: Kassán a Szent Erzsébet- főszékesegyházban megkoszorúztuk a nagyságos fejedelem, édesanyja, a munkácsi hős Zrínyi Ilona és gróf Bercsényi Miklós generális szarkofágját.

A rodostói házban a nagyságos fejedelem életéről elhangzottak és látottak mély benyomást tettek ránk.

Borsiban a szülőkastélya előtt álló Rákóczi-szobornál helyeztük el iskolánk szalagját.

Szállásunk egy édes kis faluban, csodálatos helyen, kedves vendéglátoknál, Mezőgecsén volt a szállásunk a következő három napon.

3. nap: Beregszász. A Piactéren megtekintettük Esze Tamás emléktábláját – itt bontotta ki a „tarpai jobbágy” a szabadság zászlaját, majd a beregszászi helytörténeti múzeumba látogattunk.

Délután a huszti várromhoz kirándultunk. Tiszaújlakon megtekintettük Kárpátalja legnagyobb Turul-madaras emlékművét, amely Esze Tamás csapatai első győzelmének állít emléket, és az emléktáblát, amely a Tiszaháti-felkelés kitörését jelöli.

Este táncbemutató volt a mezőgecsei ifjúsági néptánccsoport részéről és vidám táncház, mely jó hangulatban zárult. Csodálva néztük az általános iskolások elhivatottságát, a hagyományok mély tiszteletét és megőrzésükért végzett munkájukat.

4. nap: Reggel ellátogattunk a mezőgecsei iskolába, és átadtuk a pécsi diákok ajándékát.

Munkácson a lenyűgöző várat tekintettük meg, melyet Zrínyi Ilona oly hősiesen védelmezett a császáriakkal szemben 1686-88’-ig. A bástyákon lelkesítette a várvédőket a 12 éves Rákóczi Ferkó is.

A Vereckei-hágóra is kirándultunk, ahol a tiszaháti felkelők lengyel zsoldosokkal megerősített 3 ezres serege kelt át élükön II. Rákóczi Ferenccel. Vezérszállás település a fejedelem első, újra magyar földön töltött éjszakájának emlékét őrzi. E vidéket a ruszinok, „Rákóczi leghűségesebb népe” lakják.

Megálltunk Szolyván a “Málenkij robot” áldozatainak emléket állító parkban. Szinte minden kárpátaljai magyar és német lakta településről voltak áldozatai a szovjet népirtásnak.

Beregszentmiklóson megálltunk egy rövid időre az ottani várkastélyt megtekinteni.

Utolsó esténken vetélkedő keretében elevenítettük fel a négy nap eseményeit és helyszíneit. A 11 csapat vidám hangulatban dolgozott. Ez a vetélkedő méltó lezárása volt e csodálatos programnak, élményekben gazdag útnak.

Csodálatos élményekkel, felejthetetlen látnivalókkal gazdagodva tértünk haza. Köszönetet mondunk és hálásak vagyunk a Határtalanul program szervezőinek, segítőinek, köszönjük a lehetőséget. Mindannyian nagyszerűen éreztük magunkat.

Vetélkedő kérdéssor letöltése

Pécsi Református Kollégium Intézményi Információk

Lábléc Logo

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.

Email: titkarsag@refipecs.hu

IMG 20190524 150144

Vereckei-hágó

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.