„A jó földbe vetett mag: azok, akik hallgatják az igét, befogadják, és az egyik harmincannyi,
a másik hatvanannyi, némelyik pedig százannyi termést hoz.” Mk 4,20
A művészeti nevelés feladata, a működésünk alapját meghatározó jogszabály megfogalmazásában, a tehetséggondozás: „Az alapfokú művészeti iskola feladata, hogy kibontakoztassa a művészi képességeket, fejlessze a művészi tehetségeket, igény esetén felkészítsen szakirányú továbbtanulásra” (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, 16.§ (1)). Természetesen a művészetoktatás több ennél. Mert nem csak ott van jelen, ahol a tehetség, hanem ott is, ahol a benne rejlő képesség- és készségfejlesztés a közismereti tárgyak tanítását, és a másodlagos szocializációt is minőségében tudja támogatni hozzáadott értékeivel.
Művészeti Iskolánk feladatellátási helyei (telephelyei) átfogják Baranya Vármegye területét. Jellemzően közoktatási intézményekben vagyunk jelen, melyek különböző népességtörténettel, eltérő felekezeti háttérrel és - a családi értékrendet és attitűdöket tükröző - szociokulturális környezettel rendelkező településeken vannak. Ez a változatosság tükröződik az oktatási stratégiában, az indított, indítható és működtethető tanszakokban, és helyenként a választott tananyagokban is.
Jelen vagyunk Drávafokon, a múltban „egykéző” majd az iparosító településpolitika miatt „elsorvasztott” és elszegényedett Ormánságban. Nagyharsányban és Siklóson, az egykor a műveltségéről és reformátorairól híres Drávaszögben. Tanítunk Zengővárkonyban, a sárközi kulturális jegyeket mutató, vegyes népességű Zengőalján. Tanítványaink vannak Hidason, az egykori „Sváb Törökország” területén, a mára sokszínű népességgel és felekezettel rendelkező településen. A Közép-Baranya korán polgárosult egykori nemesi településén, Szabadszentkirályon a délszláv hagyományokat őrző Szalántán, valamint a régiségben cifra viseletű, hagyományokban gazdag Kelet-Mecsekalja katolikus községében, Egerágon.
Ugyan így tapinthatók az eltérések Pécs különböző iskoláiban is, hiszen – a változásaiban is – eltérő történeti, társadalmi és fenntartói keretek eltérő iskolai légköröket alakítottak ki a belvárosi, meszesi, kertvárosi, szigeti, uránvárosi, közép- és kelet-mecseki városrészek oktatási intézményeiben. Mindezek meghatározzák Művészeti Iskolánk stratégiáját, operatív működését, pedagógiai módszertanát, a tanszakok összetételét.
A Berze Művészeti Iskola örökségeként tovább visszük az általa 12 évig, a kiemelt tehetséggondozás keretében működtetett, és a Képzőművészeti Tehetséggondozó Műhely Nemzeti Tehetség Program pályázati rendszerében megvalósuló „Meseprojekt” programját. A képzőművészeti tehetség-ígéretekből álló, válogatott csoport a művészetterápiás tehetséggondozás eszközeit és módszereit használva végez alkotói tevékenységet.
Részesei vagyunk továbbá a tehetséggondozás sajátos, a hátránykompenzáció és esélyteremtés feladatát is figyelembe vevő formáját megvalósító Arany János Tehetséggondozó Programnak (AJTP), melynek célja, hogy eredményesen felkészítse a részt vevő tanulókat a felsőfokú tanulmányok folytatására. Ebbe az érzékenyítő programba kapcsolódtunk be a művészetoktatás eszközeivel, a Kodály Kollégium Pécsi Lőwey Klára Gimnáziumba járó tanulóinál.
A művészetoktatás szükségességéről és eredményességéről, a növendékre, a pedagógusra, az általános iskolai tanulmányokra, a személyiségre, és a társdalomra gyakorolt hatásokról már számos könyv, tanulmány, cikk született. Minden szakképzett pedagógusnak ismeri, vagy találkozott már vele, függetlenül attól, hogy hogyan viszonyul a művészetoktatáshoz. A közismereti tárgyak, az egyéni fejlődés és a művészeti tevékenység kapcsolata azonban vitathatatlan, melyeket a művészeti ágak tevékenységein keresztül illusztrálnék.