Én utam címmel tartottak pszichológiai műhelymunkát a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológus hallgatói a Refiben, november 12-én. A pályaválasztást segítő alkalmakon a tizedik és a tizenegyedik osztályos tanulók vettek részt.
A rávezető jégtörő játékok után a diákok egyéni kompetenciáinak feltérképezését segítették a feladatok, melyek több perspektívát kínáltak. A foglalkozásokon a diákok konkrét szakmákba helyezkedhettek bele, így rövid időre átélhették milyen lenne az adott területen dolgozni. Tapasztalataikat megoszthatták egymással, amely segítséget adott többek között a személyes motivációk és beállítódások mélyebb megismeréséhez. „Az alkalom egy önismereti lépés volt, ami hasznos segítség a diákoknak a pályaválasztás során” – fogalmazott Pintér Evelin, a Pécsi Református Kollégium pszichológusa.
Először a tavalyi pályaválasztási napon kapcsolódott be a gimnázium pályaorientációs programjába a Károli Gáspár Református Egyetem, majd a tizedik osztályosok fakultáció választása kapcsán indult el a közös gondolkozás. Ennek eredményeképpen a tavalyi tanév tavaszán tartottak először ilyen pszichológiai műhelymunkát a Refiben, az egyetem mesterszakos pszichológus hallgatói. „Innen jött az ötlet, hogy felépítünk egy olyan modellt, amely egyrészt a két intézmény emocionális kötődését is segíti, és egyben a diákjaink pontos tájékoztatást kapnak arról, milyen a Károli Gáspár Református Egyetem, és annak Junior Akadémiája. Ez a felvételinél is plusz pontszámot jelent” – magyarázta Kiss Szilvia, a program Refis koordinátora, aki kiemelte: „A tizedik évfolyamon az a cél, hogy a diákok a saját értékeiket térképezzék fel, a tizenegyediken pedig, hogy milyenek az ezekhez kapcsolódó pályamodellek.” A terv egy hosszú távú együttműködés kialakítása az egyetemmel, amely a későbbiekben egy mintaprogram kidolgozását alapozná meg.
A Károli Gáspár Református Egyetem egyik programjának célja, hogy kapcsolatot tartsanak, elsősorban református középiskolákkal. Ennek keretében keresték meg a Pécsi Református Kollégium Gimnáziumát. „Nagyon érdekes volt megtapasztalni, milyen gazdag a pályaorientációs kínálata az iskolának. Jó érzés volt látni a mi helyünket ebben” – fogalmazott Kiss Paszkál, a Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológiai Intézetének vezetője, aki hét egyetemi hallgatóval érkezett a Refibe. A tantárgyi tudás helyett afelől közelítik meg a pályaválasztást, hogy a diákok mit gondolnak saját magukról, hogyan látják őket a társaik. „Egy tükörben nézik meg magukat. Miután együtt töltik a mindennapokat, azt gondolnánk, hogy ezeket megbeszélik, de ez nem így van. Mindig derülnek ki új tulajdonságok, tervek. Nekünk az a célunk, hogy egy összképet tudjanak alkotni magukról, hogy éppen hol vannak” - mondta a szakember, aki kiemeli, hogy a pályaorientáció nem egy pillanat műve, hanem egy folyamat. Ebben segítik a diákokat. „Azért nagyon jó a csoportmunka, mert egy plusz energiát ad, hogy egymásnak is tudnak visszajelzéseket adni, nem pedig csak egy tanácsadás, ahol mi nagy bölcsességeket mondunk. Itt alkalmuk van együtt gondolkodni, számukra meghatározó dolgokon.” Az egyetem mesterszakán a közösségi pszichológia áll a középpontban. Ez a gyakorlati terep azért is fontos, mert a pszichológus hallgatók megtapasztalhatják: egy iskolai környezetben hogyan tud a közösség segíteni egy aktuális élethelyzetben. „A pszichológus dolga csupán annyi, hogy helyzetbe hozza a közösséget” – emelte ki Kiss Paszkál.