"prudentes et simplices"

Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolája

Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolája

Az úgynevezett „makerpedagógia” állt a középpontban a Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolájának szakmai napján, november 16-án. Az alkalom a dráma-, és az alkotópedagógia gyakorlatába nyújtott betekintést általános iskola felső tagozatán és gimnáziumban tanító pedagógusoknak. Az iskola 2018 óta a Református Pedagógiai Intézet, 2020 óta pedig az Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központjának bázisintézménye.

Dream City 2060-ban - a város nevét és a kort is a diákok határozták meg abban a projektben, amelynek célja, hogy egy fenntartható települést építsenek fel. Egész évben ezen dolgoznak az alkotópedagógiai műhelyben a hatodik és hetedik osztályos tanulók. Három évvel ezelőtt kezdett ezzel a módszertannal foglalkozni a tagintézményben Pintér János, a műhely vezetője, akinek a munkáját egy szakkörvezető is segíti. „Ezeken a műhelyfoglalkozásokon sokkal inkább partneri szerepben vagyunk a diákokkal. Egészen más a közeg, mint a hagyományos órákon. Szabadabban fejezhetik ki magukat, nagyobb teret kapnak az egyéni képességek. Minden folyamat végén egy kézzel fogható tárgy készül, lézervágással vagy 3D nyomtatással. Fontos az is, hogy az egész folyamatot ők építik fel, így sokkal inkább sajátjuknak tekintik” – mondta Mészáros-Máté Melinda, a szakkör vezetője. A tanulási folyamat is más, mint egy hagyományos tanórán. Egy-egy projekt kapcsán kutatnak, terveznek és alkotnak a diákok. Azok a képességek, készségek, amelyeket elsajátítanak a szakkörön, jól alkalmazhatók a tanórákon, legyen szó irodalomról, földrajzról vagy matematikáról. „Maga a folyamat, ahogyan egy egész éves munkával összeraknak egy ilyen projektet, széleskörű látásmódot ad a diákoknak” – fogalmaz Mészáros-Máté Melinda. A szakkörön a diákok programoznak, terveznek, 3D-s nyomtatót, lézervágót és forrasztót használhatnak. Ez a lehetőség a környéken egyedülálló. Legközelebb Pápán van ilyen műhely. „Mi is rendelkezünk egy alkotópedagógiai műhellyel, és szerettem volna megnézni, máshol hogyan működik ez a módszer. Néhány szakmai kérdés merült fel bennem, amelyre ma válaszokat kaphattam” – mondta Ferenczi Alpár, a Pápai Református Gimnázium igazgatója a foglalkozás végén.

Nyitottság, felszabadult hangulat és fegyelmezettség jellemezte a Szín-játszó-ház foglalkozást, amelyet a harmadik osztályosoknak tartott Bognár Csaba iskolapszichológus, a szakmai napon résztvevő pedagógusok bevonásával. A drámapedagógia és a papírszínház elemeit használják fel az órákon. A program tizennégy éves múltra tekint vissza az intézményben. „Egy krízishelyzet hívta életre iskolánkban ezt a módszert: egy nagyon mély lelkiállapotban lévő gyermeknek tudtunk így segíteni. Az volt az alapvetésünk, hogy a diák közösségét erősítjük meg, így azon keresztül juthat olyan erőforrásokhoz, amelyek őt támogatják. Ebből nőtte ki magát a Szín-játszó-ház, mint program, amelyet ma már preventív jelleggel, az alsó tagozaton alkalmazunk” – mondta Pintérné Lázok Orsolya, a tagintézmény vezetője. Az alkalmakon a gyermekek érzelmeivel foglalkoznak, emellett nagy hangsúlyt kap a konfliktuskezelés, az együttműködés, a közös megoldáskeresés.

A Pécsi Református Kollégium nagyharsányi tagintézményébe jelenleg százhuszonnyolc gyermek jár. „Iskolánkban azt valljuk, hogy minden diáknak joga van a minőségi oktatáshoz, korszerű eszközökkel és korszerű módszerekkel tanítunk. Nevelési elvünk lényege, hogy minden gyermeknek megadjuk azt, amire szüksége van” – mondta Pintérné Lázok Orsolya. Sok hátrányos helyzetű család él a térségben. Az iskolában magas a sajátos nevelési igényű gyermekek aránya, mintegy tizenhét százalék. Emellett beilleszkedési és magatartásbeli nehézségekkel küzdő diákok is járnak az intézménybe. „Igyekszünk olyan befogadó és keresztyén értékeket felmutatni itt az iskolában, amelyekkel otthon nem feltétlenül találkoznak a gyerekek. Nagy hangsúlyt helyezünk az olyan gyakorlati megoldásokra, amelyekkel a gyermekek közötti esély-, és értékbeli különbségékre jól tudunk reagálni.” Az intézmény célja a gyermekek között az empátia fejlesztése, a konfliktuskezelés, és fontosnak tartják a befogadó iskolai környezet megteremtését is. Az intézmény mindennapjait, és nevelési elvét is jól tükrözi vezérigéjük: „Minden dolgotok szeretetben menjen végbe.”(1Kor 16,14)

alkotpedaggiai mhely
alkotpedaggiai mhely
alkotpedaggiai mhely2
alkotpedaggiai mhely2
ferenczi alpr
ferenczi alpr
mszros-mt melinda
mszros-mt melinda
pintrn lzok orsolya
pintrn lzok orsolya
szn-jtsz-hz
szn-jtsz-hz

Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolája

Lábléc Logo

Elérhetőségek - Nagyharsány

Cím: 7822 Nagyharsány, Petőfi u. 2-6

Email: nagyharsany@refipecs.hu

Tel.: +36-72-379-651

Oktatási azonosító

Az intézmény OM azonosítója:

027413

Elérhetőségek - Pécs

Cím: 7630 Pécs, Engel J. u. 11

Email: titkarsag@refipecs.hu

Tel.: +36-72-210-800

Pécsi Református Kollégium

"prudentes et simplices"

Az úgynevezett „makerpedagógia” állt a középpontban a Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolájának szakmai napján, november 16-án. Az alkalom a dráma-, és az alkotópedagógia gyakorlatába nyújtott betekintést általános iskola felső tagozatán és gimnáziumban tanító pedagógusoknak. Az iskola 2018 óta a Református Pedagógiai Intézet, 2020 óta pedig az Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központjának bázisintézménye.

Dream City 2060-ban - a város nevét és a kort is a diákok határozták meg abban a projektben, amelynek célja, hogy egy fenntartható települést építsenek fel. Egész évben ezen dolgoznak az alkotópedagógiai műhelyben a hatodik és hetedik osztályos tanulók. Három évvel ezelőtt kezdett ezzel a módszertannal foglalkozni a tagintézményben Pintér János, a műhely vezetője, akinek a munkáját egy szakkörvezető is segíti. „Ezeken a műhelyfoglalkozásokon sokkal inkább partneri szerepben vagyunk a diákokkal. Egészen más a közeg, mint a hagyományos órákon. Szabadabban fejezhetik ki magukat, nagyobb teret kapnak az egyéni képességek. Minden folyamat végén egy kézzel fogható tárgy készül, lézervágással vagy 3D nyomtatással. Fontos az is, hogy az egész folyamatot ők építik fel, így sokkal inkább sajátjuknak tekintik” – mondta Mészáros-Máté Melinda, a szakkör vezetője. A tanulási folyamat is más, mint egy hagyományos tanórán. Egy-egy projekt kapcsán kutatnak, terveznek és alkotnak a diákok. Azok a képességek, készségek, amelyeket elsajátítanak a szakkörön, jól alkalmazhatók a tanórákon, legyen szó irodalomról, földrajzról vagy matematikáról. „Maga a folyamat, ahogyan egy egész éves munkával összeraknak egy ilyen projektet, széleskörű látásmódot ad a diákoknak” – fogalmaz Mészáros-Máté Melinda. A szakkörön a diákok programoznak, terveznek, 3D-s nyomtatót, lézervágót és forrasztót használhatnak. Ez a lehetőség a környéken egyedülálló. Legközelebb Pápán van ilyen műhely. „Mi is rendelkezünk egy alkotópedagógiai műhellyel, és szerettem volna megnézni, máshol hogyan működik ez a módszer. Néhány szakmai kérdés merült fel bennem, amelyre ma válaszokat kaphattam” – mondta Ferenczi Alpár, a Pápai Református Gimnázium igazgatója a foglalkozás végén.

Nyitottság, felszabadult hangulat és fegyelmezettség jellemezte a Szín-játszó-ház foglalkozást, amelyet a harmadik osztályosoknak tartott Bognár Csaba iskolapszichológus, a szakmai napon résztvevő pedagógusok bevonásával. A drámapedagógia és a papírszínház elemeit használják fel az órákon. A program tizennégy éves múltra tekint vissza az intézményben. „Egy krízishelyzet hívta életre iskolánkban ezt a módszert: egy nagyon mély lelkiállapotban lévő gyermeknek tudtunk így segíteni. Az volt az alapvetésünk, hogy a diák közösségét erősítjük meg, így azon keresztül juthat olyan erőforrásokhoz, amelyek őt támogatják. Ebből nőtte ki magát a Szín-játszó-ház, mint program, amelyet ma már preventív jelleggel, az alsó tagozaton alkalmazunk” – mondta Pintérné Lázok Orsolya, a tagintézmény vezetője. Az alkalmakon a gyermekek érzelmeivel foglalkoznak, emellett nagy hangsúlyt kap a konfliktuskezelés, az együttműködés, a közös megoldáskeresés.

A Pécsi Református Kollégium nagyharsányi tagintézményébe jelenleg százhuszonnyolc gyermek jár. „Iskolánkban azt valljuk, hogy minden diáknak joga van a minőségi oktatáshoz, korszerű eszközökkel és korszerű módszerekkel tanítunk. Nevelési elvünk lényege, hogy minden gyermeknek megadjuk azt, amire szüksége van” – mondta Pintérné Lázok Orsolya. Sok hátrányos helyzetű család él a térségben. Az iskolában magas a sajátos nevelési igényű gyermekek aránya, mintegy tizenhét százalék. Emellett beilleszkedési és magatartásbeli nehézségekkel küzdő diákok is járnak az intézménybe. „Igyekszünk olyan befogadó és keresztyén értékeket felmutatni itt az iskolában, amelyekkel otthon nem feltétlenül találkoznak a gyerekek. Nagy hangsúlyt helyezünk az olyan gyakorlati megoldásokra, amelyekkel a gyermekek közötti esély-, és értékbeli különbségékre jól tudunk reagálni.” Az intézmény célja a gyermekek között az empátia fejlesztése, a konfliktuskezelés, és fontosnak tartják a befogadó iskolai környezet megteremtését is. Az intézmény mindennapjait, és nevelési elvét is jól tükrözi vezérigéjük: „Minden dolgotok szeretetben menjen végbe.”(1Kor 16,14)

alkotpedaggiai mhely
alkotpedaggiai mhely
alkotpedaggiai mhely2
alkotpedaggiai mhely2
ferenczi alpr
ferenczi alpr
mszros-mt melinda
mszros-mt melinda
pintrn lzok orsolya
pintrn lzok orsolya
szn-jtsz-hz
szn-jtsz-hz

Elérhetőségek - Nagyharsány

Cím: 7822 Nagyharsány, Petőfi u. 2-6

Email: nagyharsany@refipecs.hu

Tel.: +36-72-379-651