Összetett, minden korosztályt saját igényei szerint megszólító pályaválasztási napot tartottak a Pécsi Református Kollégium Gimnáziumában, november 14-én. A programon egyebek mellett hangsúlyt kapott az önismeret, a kommunikáció, a munkaerőpiaci kihívások, de személyes történetekkel is motiválták a diákokat.
„Kezeink munkáját tedd maradandóvá” – a 90. zsoltárból szólt az Ige a pályaválasztási nap kezdetén. Komor Csaba lelkipásztor kiemelte: munkánk csak annak az Istennek a jelenlétében teremhet gyümölcsöt, aki számunkra valóság. „Ő tudja csak megmutatni, mi a terve velünk. Hagyjuk hatni Isten munkáját életünkben hivatásunk, életutunk érdekében” – fogalmazott a lelkipásztor.
Játékosan az önismeret útján
„Mi volt az álmod gyermekkorodban?” - hangzott a kérdés az egyik önismereti és kommunikációs foglalkozáson. Volt, aki sellő szeretett volna lenni, híres focista vagy hercegnő. Olyan is akadt, aki egy unikornisra, más sok legora vágyott. A sokszínű feladatokból álló foglalkozás célja, a kommunikációs képességek fejlesztése volt, amely elengedhetetlen az élet minden területén. Emellett nagy hangsúlyt kapott az önismeret elmélyítése, amely segíti a fiatalokat abban, hogy a nekik leginkább testhezálló pályát válasszák.
Sokrétű segítségnyújtás
A pályaorientációs nap célja, hogy végigvezesse a diákokat kilencediktől tizenkettedikes korukig azon a folyamaton, amely fontos a pályaválasztás szempontjából. „A
kilencedikeseknél elsősorban az fontos, hogy megismerjék saját erősségeiket, a tizedikesek megtapasztalják, hogy ők egy csoporton belül milyen szerepet tölthetnek be. A munkavégzés általában nem egyedül, hanem csapatban történik, és nem mindegy, hogy valaki megvalósítóként, ötletelőként vagy vezetőként vesz részt ebben” – mondta Kiss Szilvia pedagógus, a nap szervezője. A tizenegyedikes és a végzős évfolyamon a pályaválasztásra koncentrálnak. Itt az az elsődleges cél, hogy megismerjék, melyik területen milyen lehetőségek közül választhatnak. „Lehetőségük nyílik beszélgetni olyan volt refis diákokkal, akik jelenleg a felsőoktatásban tanulnak. A tapasztalataikon keresztül ismerkedhetnek meg tanulóink az egyetemi élettel” – magyarázta Kiss Szilvia, aki kiemelte: fontosak a közösségi gyökerek. „Ezek a hallgatók itt végeztek, így tudják, mi az intézményünk erőssége és mi az, ami esetleg hiányzik. Így jó gyakorlati tanácsokat tudnak adni a pályaválasztás előtt álló diákoknak” – magyarázta Kiss Szilvia.
A nap során a Mathias Corvinus Collegium középiskolai és egyetemi programjával, valamint korunk munkaerőpaci kihívásaival is megismerkedhettek a diákok. Volt mozgásos csapaterősítő foglalkozás, önismereti és tanulásmódszertani műhely és karrier társasjáték. „Célunk, hogy az érettségi után, amikor bekerülnek az egyetemre vagy szakképzésbe, azt érezzék, hogy megfelelő támogatást kaptak útjuk megválasztásához” – mondta Kiss Szilvia.
A közmunkás és az építési vállalkozó
A te utad című programon minden diák húzott egy kártyát, amelyen egy foglalkozás szerepelt. Az volt a feladat, hogy éljék bele magukat az adott szakmába. A sportpálya egyik végéből kellett eljussanak a másik végébe, olyan állításokra reagálva, amelyek az általuk húzott hivatás adta lehetőségekre utaltak, mint például: „Évente egyszer elutazhatok nyaralni.” Egyet léphetett előre, akinek a válasza igen volt. Alig mozdult el a rajtvonaltól a „hajléktalan” és a „közmunkás”. Leghamarabb az „építési vállalkozó” ért célba, de az élbolyban végzett az „autókereskedő”, vagy a „bankigazgató” is, amelyet Fertőszögi Levente, 10. b osztályos tanuló húzott. „Kifejezetten a bankigazgató nem áll hozzám közel, de pénzügyi vonalon szeretnék elhelyezkedni” – mondta Levente, aki már évekkel ezelőtt elhatározta, hogy ezen az úton indul el. Fontosnak tartja, hogy olyan munkája legyen, amelyet szeret, de más szempontok is vonzzák a pénzügyi pályában. „Fontos a lelki béke, hogy boldog legyek a munkámban és a leendő családomban, de nekem az anyagi függetlenség és biztonság is szempont” – magyarázta Levente, aki tesz is azért, hogy elérje a célját. „Sokat tanulok, ez fontos. Nem feltétlenül az iskolában, hanem az internetről, könyvekből is sok információhoz jutok. Emellett nagy hangsúlyt fektetek a kommunikációra és a kapcsolatépítésre is” – mondta a diák.
A napot az Érdekes életutak elnevezésű program zárta, ahol volt refis diákok számoltak be pályájukról. Ennek egyik célja, megmutatni, hogy a szakmai siker és elégedettség nem feltétlenül egy egyenesen, felfelé ívelő életpályából fakad. Emellett az öregdiákok megoszthatták tapasztalataikat, hogy mekkora segítség volt számukra az a lelki többlet, amelyet ebben az iskolában kaptak.








































































