"prudentes et simplices"

Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma

Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma

Önismeret, kommunikáció, csapatépítés, ismerkedés az egyetemi élettel. Csak néhány program azok közül, amelyeken részt vehettek a diákok november 24-én a Pécsi Református Kollégium Gimnáziumában. Az intézményben hat éve szervezik a karriernapot, melynek különlegessége, hogy a diákok korosztályuknak megfelelően kapnak segítséget a pályaválasztásban, az önismerettől a felvételi pontszámításig. 

„Senki meg ne vessen ifjú korod miatt, hanem légy példája a hívőknek beszédben, magaviseletben, szeretetben, hitben és tiszta életben.” Pál Timóteushoz írt levele alapján helyezett igei útmutatót a diákok szívére Somogyi Enikő iskolalelkész a karriernap megnyitóján. Az áhítat után életkornak, osztálynak, érdeklődési körnek megfelelően választottak előadást, csoportfoglalkozást a tanulók.

Milyen színű a személyiséged? Erre a kérdésre kaptak választ a kilencedik osztályos diákok Tóth József pszichoterapeuta önismereti foglalkozásán. Az oldott hangulatú alkalmon a fiatalok aktívan vettek részt, érettségről és komoly önismeretről bizonyságot téve. Torma Szecső Csaba határozott célja, hogy érettségi után a Pécsi Tudományegyetemen tanuljon tovább, pszichológia szakon. Ez a céltudatosság a foglalkozáson is érződött rajta. „Nagyon érdekes volt, hogy egy kicsit jobban belemélyedhettem a saját lelkivilágomba, és jobban megérthettem magamat. Több lettem ezzel az alkalommal. Sokat segített a foglalkozás, hogy közelebb kerüljek ahhoz, aki lenni szeretnék, és elérjem a céljaimat” – mondta a 9. A osztályos tanuló. A foglalkozáson az úgynevezett négy szín teszttel dolgoztak, amely egyszerűen és érthetően mutatja be a különböző személyiségek jellemzőit. „Minden személyiségtípusnak megfeleltethetőek bizonyos foglalkozások. Ha tudom magamról, hogy milyen típusú személyiség vagyok, annak megfelelően tudok hivatást választani. Így nagy valószínűséggel végzem nagyobb szeretettel a munkámat, akár nem is munkaként, hanem hobbiként megélve azt” – mondta Tóth József pszichoterapeuta. A sokszínű és változatos program végén a diákok érdeklődéssel hallgatták azokat a sokszor humorral fűszerezett előadásokat, amelyeket volt Refisek tartottak.

Az intézményben hat éve szervezik sajátos tematika alapján a pályaorientációs napot. „Egy olyan folyamatot igyekeztünk kialakítani, ahol egy adott úton végigkísérjük a diákokat. A kilencedikesek elsősorban önismereti műhelymunkán vesznek részt, hogy felfedezhessék saját magukat. A tizedikeseknél – szintén műhelymunka keretében - az a cél, hogy egy csapat részeként találják meg a saját helyüket a közösségben, illetve egy társasjátékon keresztül ismerkedhetnek meg a munkaerőpiaci fogalmakkal a diákok. A két felsőbb évfolyamon az egyetemi karok kínálataiból választhatnak, illetve a munka világába, és a szakképzési lehetőségekbe is betekintést nyújtunk a fiataloknak. Óriási lehetőséget jelent a református diákoknak az önkéntes diakóniai év, amely külföldi tapasztalatokkal segíti a fiatalokat a pályaválasztásban” – mondta Kiss Szilvia pedagógus, a karriernap szervezője, aki kiemelte, hogy az új Nemzeti Alaptanterv bevezetése sok változást hoz a diákok továbbtanulásának tekintetében, ezért az eddigieknél is fontosabbá vált, hogy már tizedik évfolyamon céltudatosan válasszanak fakultációt a tanulók. „Egy új programsorozatot indítottunk azért, hogy a diákoknak segítsünk a döntésben. Ennek keretében négy kisebb projektet szerveztünk a tavalyi tanévben” – mondta Kiss Szilvia pedagógus, a program ötletgazdája. Az iskola előadásokat szervezett a 2024-től életbe lépő felvételi rendszer és a pontszámítás változásairól, valamint arról, hogy kinek melyik fajta nyelvvizsgát érdemes választania. Második lépésként a Pécsi Tudományegyetem Karrier Irodája tartott a diákoknak interaktív pályaorientációs délutánt. „A beszélgetésekkel és önreflexiós feladatokkal színesített alkalmakon a fiatalok élményszerűen szembesülhettek saját készségeikkel, és elindulhattak a tudatosabb pályatervezés útján.” A projekt harmadik részeként létrehoztak egy „szülő-kölcsönzőt”. „Létrehoztunk egy adatbázist a szülők segítségével, amelyből a diákok kiválaszthatták, mely munkakörök érdeklik a legjobban őket. Egyik délután vendégül láttuk a kiválasztott szülőket, akikkel beszélgethettek tanulóink.” A projekt negyedik részében „üzemlátogatást” szerveztek a diákoknak. „Olyan cégekkel, egészségügyi szervezetekkel, alapítványokkal, kreatív ipari szereplőkkel vettük fel a kapcsolatot, amelyek tevékenységi köre érdekli a diákjainkat.”  

A pécsi Refiben érettségiző diákok átlagosan nyolcvan százaléka tanul tovább felsőoktatási intézményben, húsz százalékuk pedig valamilyen szakmát tanul. „Akik az idegen nyelvi tagozatra járnak, ott harminc diákból szinte mindenki felsőoktatási intézményt választ. Az általános képzésünkön a diákok ötven-hatvan százaléka tanul tovább egyetemen vagy főiskolán. Közülük nagyobb arányban választanak szakmát” – mondta Molnár Péter, a Pécsi Református Kollégium Gimnáziumának igazgatója, aki kiemelte, hogy református intézményként, missziós célként tekintenek arra, milyen irányba terelik a diákokat. Fontosnak tartják, hogy a gimnáziumból kikerülve, olyan pályát válasszanak, amelyben kiteljesedhetnek, és betölthetik a keresztyén ember egyik legfontosabb feladatát: lámpás életet élhetnek.  

dsc_8916
dsc_8916
dsc_8929
dsc_8929
dsc_8951
dsc_8951
dsc_8962
dsc_8962
torma szecs csaba
torma szecs csaba
tth jzsef
tth jzsef

Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma

Lábléc Logo

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.

Email: kozepiskola@refipecs.hu

Tel.: +36-72-210-800

Oktatási azonosító

Az intézmény OM azonosítója:

027413

Pécsi Református Kollégium

"prudentes et simplices"

Önismeret, kommunikáció, csapatépítés, ismerkedés az egyetemi élettel. Csak néhány program azok közül, amelyeken részt vehettek a diákok november 24-én a Pécsi Református Kollégium Gimnáziumában. Az intézményben hat éve szervezik a karriernapot, melynek különlegessége, hogy a diákok korosztályuknak megfelelően kapnak segítséget a pályaválasztásban, az önismerettől a felvételi pontszámításig. 

„Senki meg ne vessen ifjú korod miatt, hanem légy példája a hívőknek beszédben, magaviseletben, szeretetben, hitben és tiszta életben.” Pál Timóteushoz írt levele alapján helyezett igei útmutatót a diákok szívére Somogyi Enikő iskolalelkész a karriernap megnyitóján. Az áhítat után életkornak, osztálynak, érdeklődési körnek megfelelően választottak előadást, csoportfoglalkozást a tanulók.

Milyen színű a személyiséged? Erre a kérdésre kaptak választ a kilencedik osztályos diákok Tóth József pszichoterapeuta önismereti foglalkozásán. Az oldott hangulatú alkalmon a fiatalok aktívan vettek részt, érettségről és komoly önismeretről bizonyságot téve. Torma Szecső Csaba határozott célja, hogy érettségi után a Pécsi Tudományegyetemen tanuljon tovább, pszichológia szakon. Ez a céltudatosság a foglalkozáson is érződött rajta. „Nagyon érdekes volt, hogy egy kicsit jobban belemélyedhettem a saját lelkivilágomba, és jobban megérthettem magamat. Több lettem ezzel az alkalommal. Sokat segített a foglalkozás, hogy közelebb kerüljek ahhoz, aki lenni szeretnék, és elérjem a céljaimat” – mondta a 9. A osztályos tanuló. A foglalkozáson az úgynevezett négy szín teszttel dolgoztak, amely egyszerűen és érthetően mutatja be a különböző személyiségek jellemzőit. „Minden személyiségtípusnak megfeleltethetőek bizonyos foglalkozások. Ha tudom magamról, hogy milyen típusú személyiség vagyok, annak megfelelően tudok hivatást választani. Így nagy valószínűséggel végzem nagyobb szeretettel a munkámat, akár nem is munkaként, hanem hobbiként megélve azt” – mondta Tóth József pszichoterapeuta. A sokszínű és változatos program végén a diákok érdeklődéssel hallgatták azokat a sokszor humorral fűszerezett előadásokat, amelyeket volt Refisek tartottak.

Az intézményben hat éve szervezik sajátos tematika alapján a pályaorientációs napot. „Egy olyan folyamatot igyekeztünk kialakítani, ahol egy adott úton végigkísérjük a diákokat. A kilencedikesek elsősorban önismereti műhelymunkán vesznek részt, hogy felfedezhessék saját magukat. A tizedikeseknél – szintén műhelymunka keretében - az a cél, hogy egy csapat részeként találják meg a saját helyüket a közösségben, illetve egy társasjátékon keresztül ismerkedhetnek meg a munkaerőpiaci fogalmakkal a diákok. A két felsőbb évfolyamon az egyetemi karok kínálataiból választhatnak, illetve a munka világába, és a szakképzési lehetőségekbe is betekintést nyújtunk a fiataloknak. Óriási lehetőséget jelent a református diákoknak az önkéntes diakóniai év, amely külföldi tapasztalatokkal segíti a fiatalokat a pályaválasztásban” – mondta Kiss Szilvia pedagógus, a karriernap szervezője, aki kiemelte, hogy az új Nemzeti Alaptanterv bevezetése sok változást hoz a diákok továbbtanulásának tekintetében, ezért az eddigieknél is fontosabbá vált, hogy már tizedik évfolyamon céltudatosan válasszanak fakultációt a tanulók. „Egy új programsorozatot indítottunk azért, hogy a diákoknak segítsünk a döntésben. Ennek keretében négy kisebb projektet szerveztünk a tavalyi tanévben” – mondta Kiss Szilvia pedagógus, a program ötletgazdája. Az iskola előadásokat szervezett a 2024-től életbe lépő felvételi rendszer és a pontszámítás változásairól, valamint arról, hogy kinek melyik fajta nyelvvizsgát érdemes választania. Második lépésként a Pécsi Tudományegyetem Karrier Irodája tartott a diákoknak interaktív pályaorientációs délutánt. „A beszélgetésekkel és önreflexiós feladatokkal színesített alkalmakon a fiatalok élményszerűen szembesülhettek saját készségeikkel, és elindulhattak a tudatosabb pályatervezés útján.” A projekt harmadik részeként létrehoztak egy „szülő-kölcsönzőt”. „Létrehoztunk egy adatbázist a szülők segítségével, amelyből a diákok kiválaszthatták, mely munkakörök érdeklik a legjobban őket. Egyik délután vendégül láttuk a kiválasztott szülőket, akikkel beszélgethettek tanulóink.” A projekt negyedik részében „üzemlátogatást” szerveztek a diákoknak. „Olyan cégekkel, egészségügyi szervezetekkel, alapítványokkal, kreatív ipari szereplőkkel vettük fel a kapcsolatot, amelyek tevékenységi köre érdekli a diákjainkat.”  

A pécsi Refiben érettségiző diákok átlagosan nyolcvan százaléka tanul tovább felsőoktatási intézményben, húsz százalékuk pedig valamilyen szakmát tanul. „Akik az idegen nyelvi tagozatra járnak, ott harminc diákból szinte mindenki felsőoktatási intézményt választ. Az általános képzésünkön a diákok ötven-hatvan százaléka tanul tovább egyetemen vagy főiskolán. Közülük nagyobb arányban választanak szakmát” – mondta Molnár Péter, a Pécsi Református Kollégium Gimnáziumának igazgatója, aki kiemelte, hogy református intézményként, missziós célként tekintenek arra, milyen irányba terelik a diákokat. Fontosnak tartják, hogy a gimnáziumból kikerülve, olyan pályát válasszanak, amelyben kiteljesedhetnek, és betölthetik a keresztyén ember egyik legfontosabb feladatát: lámpás életet élhetnek.  

dsc_8916
dsc_8916
dsc_8929
dsc_8929
dsc_8951
dsc_8951
dsc_8962
dsc_8962
torma szecs csaba
torma szecs csaba
tth jzsef
tth jzsef

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.

Email: kozepiskola@refipecs.hu

Tel.: +36-72-210-800