Szabadulószoba, karrier workshop, önismereti foglalkozás. Egyebek mellett ilyen programokkal készültek a Pécsi Református Kollégium Általános Iskolája pályaorientációs napjára, november 14-én.
Miért lesz egy mérnök kreatív séf? Erre a kérdésre kaphattak választ a diákok az egyik előadáson, a pályaorientációs napon. Volt olyan foglalkozás, ahol lego építéssel próbálhatták ki magukat a csoportmunkában, volt, ahol ördöglakattal, dobókockás vagy székhalmozó játékokon keresztül tanulhattak önismeretet.
A nap programja elsősorban a hetedik, nyolcadik évfolyamos diákokra koncentrált. „Ebben a korban egyáltalán nem könnyű látni, merre van a perspektíva, miben remélhetnek jövőt, melyek a fontos dolgok. A mesterséges intelligencia megjelenése, egy teljesen más látókörbe helyezi a mai közoktatás szerepét és súlyát. Ez alapján igyekeztünk olyan programokat összeállítani a gyerekeknek, amely elsősorban az önismeretüket stabilizálja, az énképüket és önértékelésüket fejleszti” – magyarázta Bartos Erika tagintézmény-vezető.
Figyelem és érdeklődés övezte azt az előadást, amely a mesterséges intelligencia térhódításának munkaerőpiaci hatásairól szólt. „Nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy mekkora lesz a térnyerése az elkövetkező öt évben, és melyek lesznek azok a szakmák, területek, amelyeknek megmarad a létjogosultsága, és honnan szorul ki az emberi erőforrás” – magyarázta Bartos Erika a téma létjogosultságát.
„Örülök, hogy meghívhattunk egy olyan fiatalembert, akinek hatalmas fordulatot vett az élete azzal, hogy az eredetileg kiválasztott mérnöki pálya helyett az
egészségmegőrzés felé fordult, és kreatív séf lett” – mondta a tagintézmény-vezető, aki kiemelte: fontos, hogy a gyerekek lássák az élethosszig tartó tanulás létjogosultságát: bármikor tudni kell változtatni. „Fontos, hogy ebben bátrak legyenek, és megértsék: nem egy olyan döntést kell meghozniuk, ami egy végítélet” – mondta Bartos Erika.
Az alsós diákokra is gondoltak a pályaválasztási napon. „Nekik egy olyan játékos, kreatív tevékenységből állítottunk össze egy linkgyűjteményt, amely bemutatja a régi mesterségeket, az ezekhez használatos eszközöket” – magyarázta.
A pályaválasztási nap reggelén Bartos Erika ez egyik osztályban helyettesített, ahol szintén feljött a téma: az egyik kisfiú azt álmodta, hogy buszvezető lesz. „Azt mondtam nekik, hogy figyeljenek ezekre az álmokra. Úgy gondolom, hogy ezek olyan tisztaságú források, amelyeket nem mozgat az érdek, a társadalmi berendezkedés és a világ gyors dübörgése” – fogalmazott a tagintézmény-vezető.
Kissé fáradtan, de vidáman jöttek ki a nyolcadik osztályos diákok a karrier workshopról. „A játékok tetszettek a legjobban, a legozás, amikor összekötött lábbal kellett eljutni a célba” – mesélte élményeit Sinkó Zétény Kadosa 8. a osztályos tanuló, akinek határozott elképzelése van a pályaválasztással kapcsolatban. „Református lelkész szeretnék lenni, ha felnövök. Édesapámmal sokszor megyünk templomba. Istent szeretném szolgálni, és az Ő nevét hirdetni” – vallotta céltudatosan.

































