Az NKA 110104/01777 élménypedagógiai úton megvalósuló zenei nevelési projektünket, a Nemzeti Kultúrális Alap Zenei kollégiuma 200.000 Ft, azaz Kettőszázezer forinttal támogatta.
A zenei nevelési projektünkben 3 foglalkozás valósult meg. Három korosztály számára 1-1 foglalkozással.(Általános iskola alsó és felső tagozat, valamint a gimnázium. A projektben a Pécsi Református Kollégium pécsi székhelyén működő általános iskola és gimnázium vett részt.
Mivel az ütőhangszerek igen specifikusak és érdekesek, minden korosztálynak bemutatásra került az ütő hangszerek széles palettája, a műsorvezetésben igazodva a gyermekek életkorához, érdeklődési körükhöz.
Klasszikus ütőhangszerek: marimba, vibrafon, xilofon, harangjáték, dobszerelés,( + harsona)
Ritka ütőhangszerek: (a teljesség igénye nélkül): hang drum, wave drum, talking drum, log drum, ocean drum, cajon
"bármiből lehet ütőhangszer", így a következő eszközök is megszólalnak a művek során: mosódeszka, írógép, szemestkukák
Az alsó tagozatosoknak szánt műsorban a játékosságé volt a főszerep: taps, találós kérdések, tánc, verstanulás különböző ritmuskísérettel - mindez élvezetes zenei élménybe csomagolva.
A felsősöknek szánt műsorban már a közös gondolkodás a zenepedagógiai célpont: a logikus gondolkodás elsajátításának képessége, a figyelmi idő kitolása, az érdeklődés felkeltése.
A gimnazista korosztály műsorában a jazz, latin illetve crossover műfajon keresztül a felnőtt világ felé kalauzolták a hallgatóságot, melyben érzetekről, érzelmekről, emlékezésről, alkalmazkodásról kommunikált a zene.
Mindhárom műsor interaktív, alkalmazkodó, könnyed és élvezetes az első perctől az utolsóig, melyben nemcsak ritka hangszerekkel találkozhatnak a diákok , hanem autentikus megszólaltatással is, hiszen a világ minden tájáról érkeznek muzsikák Európától kezdve - Afrikán át - egészen Közép- és Dél Amerikáig.
Foglalkozás (korosztályhoz igazodó tematikával): Barangolás az Ütőshangszerek világában – interaktív élménypedagógia. Ide kattintva elérhető a FÉNYKÉPES BESZÁMOLÓ
hangszerismertetés,
hangszersimogató,
bármiből lehet hangszer
ritka hangszerek bemutatása
A koncerten elhangzott művek:
N.J.Zivkovic: Srpska Igra | N. Karajlic: Bubamara |
E. Kopetzki: El Matador | D. Dale: Pulp Fiction Soundtrack |
M. Schmitt: Cabo Frio | Ed Argenziano: Stinkin Garbage |
L. Anderson: The Typewriter |
N. Rosauro: Reflections on the New World |
L. Pollack: That's a planty |
G. Bizet: Carmen - nyitány |
G. Peter: Cirkus Renz | M. Schmitt: Ganaia |
E. Sejourne: Losa |
A projekt fő célkitűzése az ütőhangszerek széles körben történő bemutatása, az ütőhangszeres muzsika népszerűsítése volt.
Az élménypedagógiai foglalkozás során a hangverseny és színház határmezsgyéjén szinte „eltűnik” a színpad: könnyed, kreatív, interaktív és ismeretterjesztő programok folyamatosan képesek fenntartani a hallgatóság figyelmét. Olyan ritka ütőhangszereket kívánt megszólaltatni a foglalkozásvezető trió, melyekkel nem csak az avatatlan, de a művészi élet szereplői is csupán ritkán találkozhatnak. A repertoárjuk épp oly széleskörű, mint hangszerpark: az európai-, latin-, afrikai zene hangszer-különlegességei a színpadi látvánnyal és humorral egybeforrva egy igazán különleges élményt adtak a diákok számára.
Az együttes tagjai pedagógus végzettséggel is rendelkeznek, így képesek voltak együtt lélegezni a koncertlátogatókkal, és kiválóan teremtették meg a foglalkozások ívét, struktúráját.
A hosszú távú célok között szerepelt a hangversenylátogatásra való igény kialakítása a fiatalokban, de a legfontosabb feladat talán mégis a zene élmény, a mozgás öröme, a természetesség mintájának átadása.
Három korosztály _alsó tagozat, felső tagozat és gimnázium – számára 1-1 csoportos foglalkozást, élménypedagógiai műhelyfoglalkozást kívántunk megvalósítani. A foglalkozások tematikája a hangszerek és azok hangzásának megismerése, a zenei „felhasználásuk” lehetőségeit járja körül, majd egy kis koncerttel zárult.
A projekt iskolai közösségen belül szervezett program volt, mely fő célközönsége a PRK alsó tagozata (6-10 évesek) felső tagozatos diákok ( 11-15 évesek) és a gimnázium diákjai (14-19 évesek) . Meghirdetése az iskolai csatornákon – osztályfőnök, ének-zene tanár stb- zajlott. Az élmény pedagógiai műhelyfoglakozások a tanulók számára iskola időben, projekt foglalkozásként jelent meg.