"prudentes et simplices"

Pécsi Református Kollégium Intézményi Információk

Pécsi Református Kollégium Intézményi Információk

 

Az   IFJ-GY-21-A-0228 Hegyaljától Tótországig. A magyar kulturális örökség határon túli missziójának újra tervezése  projekt a Magyar Kormány  Családokért Felelős Tárca Nélküli Miniszter megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és a Gyermek- és Ifjúsági Alap támogatásával valósult meg. Támogatás öszege: 500.000 Ft

A projekt Általános célja volt  a helyi, drávaszögi és szlavóniai néphagyományok (tánc, zene, képzőművészet) átadása, a helyi hagyományok megismertetése. Témája a drávaszögi magyar népművészeti, népzenei és néptánchagyományok ismereteinek és értékrendjének átadása. Konkrét célja a tudásátadás helyi lokális közösségben történő megvalósítása, a gyermekek komplex személyiségfejlesztése a mikrokulturális környezet hagyományos értékeinek megismertetésén keresztül.
A programban résztvevő gyermekeknek és fiataloknak – a foglalkozások eredményeképp –, erősödött és megszilárdult a magyar nemzeti identitása. Olyan ismeret birtokába jutottak, amely hosszútávon elősegíti, erősíti a szülőföldhöz tartozás érzését. Olyan – a múltban gyökerező, de a jövőre ható – tudásátadás történt, mely elősegítette a gyermek tanulás iránti pozitív viszonyát, motivációját. A határon túli magyarság kulturális elszigeteltsége, a szakemberhiány miatt a komplex népművészeti program hiánypótló jelleggel bírt.

Megvalósult programelemek:

Népzenei program
A program a népi ének mellett hangszeres előkésztést is tartalmazott. Ennek során furulya és citera tanítás is folyt, mintegy előkészítéseként a későbbi zenei oktatásnak. Mind a vokális, mind a hangszeres oktatás a drávaszögi és részben a szlavóniai zenei anyagra koncentrált. A hangszeres képzés során elsődlegesen a megszólaltatás és a drávaszögi gyermekdalok elsajátítása volt a cél (Lábadiné Kedves Klára: Drávaszögi (Alfalusi) gyermekjátékok kötete alapján). A helyi népdalokat recens szakirodalmak, énekes kiadványok alapján tanítottuk. A népzene szekciót Szentes Anett ének-zene, népzenepedagógus (hegedű, citera, népi ének) vezette. A zenetanítás mellett részt vett a néptáncoktatásban is, melyet a szünetekben daltanításokkal is támogatott. A tanítás alkalmával készült fotókból a képes beszámolóban található válogatás.
Kézműves program
A kézműves szekció vezetője Gunszt Andrea mesterpedagógus, táncoktató. A kézműves tevékenységek alapja a drávaszögi népi díszítőművészet motívumkincse volt, melyek a különböző eljárásokkal és technikákkal késztett alkotások alapjául szolgáltak. A díszítőművészetet, a motívumkincsek jelentését is megismerhették a résztvevők. A nyolc hónapra széthúzódó hátvági programok végül nem tették lehetővé, hogy az elkészült alkotásokból házi kiállítást rendezzünk, melynek az is az oka volt, hogy olyan tárgyakat készítettek, melyeket funkcionálisan is használni tudtak. A tanítás alkalmával készült fotókból a képes beszámolóban található válogatás.
Népi Játék
A hosszabb időkeretet felölelő kézműves foglalkozásokat megszakítva - pihentetés képpen -, valamint önálló programként Gunszt Andrea drávaszögi népi játékokat tanított a fiataloknak. Mesterprogramja alapján (Gunszt Andrea: Gyertek számországba! Menjünk iskolába!) a népi játékokon keresztül az anyanyelvi, valamint a matematikai készségek és képességek fejlesztés is célja volt.
Néptánc program
A helyi tánchagyományok (és népi játékok) tanítására koncentráló program alapja a néprajzi hagyományos táncait őrző archívumi források és az ezek alapján készült monográfia (Balogh-Gunszt: Hegyaljától Tótországig. Tánchagyományok és táncos szokások a történeti Baranyában). A táncos szekció vezetője Balogh János táncpedagógus, etnográfus, etnokoreológus volt. A programban nem csak arra törekedtünk, hogy a helyi sajátosságok mentén adjuk át a mozdulatkincset. A személyre jellemző, egyedi reprezentáció megvalósítását igyekeztünk elérni, az analizálás-szintetizálás módszerével. Mindezek mellett a tánctechnikai ismeretekkel (pl. tartás-ellentartás, mozdulattípusok megvalósítása, táncszerkesztési elvek, térformálás, térismeret) igyekeztünk segíteni a színpadi megvalósítás nehézségeit. A némileg eltérő korosztály – a zenei és kézműves képzés mellett – a táncoktatásban is megkövetelte a differenciálást. A hagyományos formák mellett a paraszti táncműveltség részét képező nem etnikus társastáncokat is tanítottuk (sormagyar, hogy a csibe, ritka búza, stb).
Egyéb programok
Múzeumlátogatás Eszéken
Eszéki Szépművészeti Múzeum (Eszék, Európa sugárút 9.)
Eszéki Archeológiai Múzeum (Eszék, Szentháromság tér 2.)
A látogatások célja egyrészt a múzeum, mint gyűjtemény megismerése volt. Célja volt továbbá a hagyományosnak tekintett népművészeti és az urbánus szépművészeti alkotásokban az azonosságok és különbözőségek felismerése.
Táborzáró bemutató
A táborzáró táncos bemutatóján improvizatív előadásban jelenítették meg a tanult táncformákat.
Táncház
A programsorozat zárásaként a helyi magyar közösséggel közösen táncházat tartottunk, ahol a drávaszögi anyag mellett más népszerű magyar táncok is előkerültek.

Fotódokumentáció megtekinthető: ITT

keszult magyarorszag korm tamogatasaval 2021

Pécsi Református Kollégium Intézményi Információk

Lábléc Logo

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.

Email: titkarsag@refipecs.hu

Tel.: +36-72-210-800

Oktatási azonosító

Az intézmény OM azonosítója:

027413

ogym logo kicsi

Pécsi Református Kollégium

"prudentes et simplices"

 

Az   IFJ-GY-21-A-0228 Hegyaljától Tótországig. A magyar kulturális örökség határon túli missziójának újra tervezése  projekt a Magyar Kormány  Családokért Felelős Tárca Nélküli Miniszter megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és a Gyermek- és Ifjúsági Alap támogatásával valósult meg. Támogatás öszege: 500.000 Ft

A projekt Általános célja volt  a helyi, drávaszögi és szlavóniai néphagyományok (tánc, zene, képzőművészet) átadása, a helyi hagyományok megismertetése. Témája a drávaszögi magyar népművészeti, népzenei és néptánchagyományok ismereteinek és értékrendjének átadása. Konkrét célja a tudásátadás helyi lokális közösségben történő megvalósítása, a gyermekek komplex személyiségfejlesztése a mikrokulturális környezet hagyományos értékeinek megismertetésén keresztül.
A programban résztvevő gyermekeknek és fiataloknak – a foglalkozások eredményeképp –, erősödött és megszilárdult a magyar nemzeti identitása. Olyan ismeret birtokába jutottak, amely hosszútávon elősegíti, erősíti a szülőföldhöz tartozás érzését. Olyan – a múltban gyökerező, de a jövőre ható – tudásátadás történt, mely elősegítette a gyermek tanulás iránti pozitív viszonyát, motivációját. A határon túli magyarság kulturális elszigeteltsége, a szakemberhiány miatt a komplex népművészeti program hiánypótló jelleggel bírt.

Megvalósult programelemek:

Népzenei program
A program a népi ének mellett hangszeres előkésztést is tartalmazott. Ennek során furulya és citera tanítás is folyt, mintegy előkészítéseként a későbbi zenei oktatásnak. Mind a vokális, mind a hangszeres oktatás a drávaszögi és részben a szlavóniai zenei anyagra koncentrált. A hangszeres képzés során elsődlegesen a megszólaltatás és a drávaszögi gyermekdalok elsajátítása volt a cél (Lábadiné Kedves Klára: Drávaszögi (Alfalusi) gyermekjátékok kötete alapján). A helyi népdalokat recens szakirodalmak, énekes kiadványok alapján tanítottuk. A népzene szekciót Szentes Anett ének-zene, népzenepedagógus (hegedű, citera, népi ének) vezette. A zenetanítás mellett részt vett a néptáncoktatásban is, melyet a szünetekben daltanításokkal is támogatott. A tanítás alkalmával készült fotókból a képes beszámolóban található válogatás.
Kézműves program
A kézműves szekció vezetője Gunszt Andrea mesterpedagógus, táncoktató. A kézműves tevékenységek alapja a drávaszögi népi díszítőművészet motívumkincse volt, melyek a különböző eljárásokkal és technikákkal késztett alkotások alapjául szolgáltak. A díszítőművészetet, a motívumkincsek jelentését is megismerhették a résztvevők. A nyolc hónapra széthúzódó hátvági programok végül nem tették lehetővé, hogy az elkészült alkotásokból házi kiállítást rendezzünk, melynek az is az oka volt, hogy olyan tárgyakat készítettek, melyeket funkcionálisan is használni tudtak. A tanítás alkalmával készült fotókból a képes beszámolóban található válogatás.
Népi Játék
A hosszabb időkeretet felölelő kézműves foglalkozásokat megszakítva - pihentetés képpen -, valamint önálló programként Gunszt Andrea drávaszögi népi játékokat tanított a fiataloknak. Mesterprogramja alapján (Gunszt Andrea: Gyertek számországba! Menjünk iskolába!) a népi játékokon keresztül az anyanyelvi, valamint a matematikai készségek és képességek fejlesztés is célja volt.
Néptánc program
A helyi tánchagyományok (és népi játékok) tanítására koncentráló program alapja a néprajzi hagyományos táncait őrző archívumi források és az ezek alapján készült monográfia (Balogh-Gunszt: Hegyaljától Tótországig. Tánchagyományok és táncos szokások a történeti Baranyában). A táncos szekció vezetője Balogh János táncpedagógus, etnográfus, etnokoreológus volt. A programban nem csak arra törekedtünk, hogy a helyi sajátosságok mentén adjuk át a mozdulatkincset. A személyre jellemző, egyedi reprezentáció megvalósítását igyekeztünk elérni, az analizálás-szintetizálás módszerével. Mindezek mellett a tánctechnikai ismeretekkel (pl. tartás-ellentartás, mozdulattípusok megvalósítása, táncszerkesztési elvek, térformálás, térismeret) igyekeztünk segíteni a színpadi megvalósítás nehézségeit. A némileg eltérő korosztály – a zenei és kézműves képzés mellett – a táncoktatásban is megkövetelte a differenciálást. A hagyományos formák mellett a paraszti táncműveltség részét képező nem etnikus társastáncokat is tanítottuk (sormagyar, hogy a csibe, ritka búza, stb).
Egyéb programok
Múzeumlátogatás Eszéken
Eszéki Szépművészeti Múzeum (Eszék, Európa sugárút 9.)
Eszéki Archeológiai Múzeum (Eszék, Szentháromság tér 2.)
A látogatások célja egyrészt a múzeum, mint gyűjtemény megismerése volt. Célja volt továbbá a hagyományosnak tekintett népművészeti és az urbánus szépművészeti alkotásokban az azonosságok és különbözőségek felismerése.
Táborzáró bemutató
A táborzáró táncos bemutatóján improvizatív előadásban jelenítették meg a tanult táncformákat.
Táncház
A programsorozat zárásaként a helyi magyar közösséggel közösen táncházat tartottunk, ahol a drávaszögi anyag mellett más népszerű magyar táncok is előkerültek.

Fotódokumentáció megtekinthető: ITT

keszult magyarorszag korm tamogatasaval 2021

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.

Email: titkarsag@refipecs.hu

Tel.: +36-72-210-800